Eier


Eier sitter med ansvaret for brannsikkerhet og at det er ivaretatt og dokumentert. Dette ansvaret kan ikke overføres til hverken forvalter, driftspersonell eller leietager.

På den annen side trenger forvalter, drift og leietager å ha tilstrekkelig dokumentasjon og oversikt, så de kan ivareta sine oppgaver og ansvar. I dag mangler eier mye dokumentasjon og nødvendig underlag, noe som gir negative konsekvenser og et merarbeid/merkostnader hvis det i det hele tatt kan utføres.

Det er i dag ikke noe sted eier får kunnskap og kompetanse om hva som skal ivaretas eller hvordan. I tillegg får ikke brannsikkerhet og det brannforebyggende arbeid nok oppmerksomhet og fokus fra ledelsen.

Når forsikring, myndigheter og media i stadig større grad setter fokus på unødvendige konsekvenser etter brann, blir det klart for alle at dette er et ansvar som også har en risiko om det ikke blir ivaretatt. Det kostet en kommune over 20 millioner etter brannen i biblioteket. Derav utsagnet «Hvis du synes det brannforebyggende arbeid er kostbart – prøv en brann».

Nå er det kommet en løsning som bidrar til at eier ivaretar sitt ansvar og at sannsynligheten for unødvendig konsekvens etter brann reduseres.

Brannrevisjon vil gi eier en helhetlig oversikt over:

  • Alle krav som skal ivaretas fra myndigheter

  • Sikkerhetsforskrifter fra forsikring

  • Bygget – hva er den fysiske status for bygg og branntekniske installasjoner?

  • Drift – hva skal ivaretas og hva er status?

  • Leietager – hva skal ivaretas og hva er status?

  • Brannvesenet – hva kan de bidra med og har de fått optimale forutsetninger

  • Hvordan redusere kostnader og sannsynlighet for feil og unødvendige konsekvenser i fremtiden?

Dette blir et «0 punkt» på en kostnadseffektiv måte. Hva er status, hvor er det størst risiko potensielt størst skade/konsekvens, hva mangler og et underlag for det arbeidet som skal påbegynnes/videreføres. Mulig å prioritere uten fagkunnskap og sikre at arbeidet gjøres på en kostnadseffektiv måte.

Entreprenørbransjen vil påvirkes etter hvert som eier ser de kostnader og merarbeid som kommer fordi det som var bestilt og forutsatt, ikke ble ivaretatt i bygget og dokumentert.